Bejelentkezés

Mit jelent a B2B üzleti modell? (1. rész)

Ha online szakmai fórumokon különféle üzleti témákról olvasunk, előfordulhat, hogy a „B2B” rövidítéssel is szembetaláljuk magunkat. De mit is jelent ez pontosan?

Forrás: www.businessnewsdaily.com

 

 

 

A „business to business” kifejezés két, vagy több vállalat közti kapcsolattartásra utal, amit a hirdető nem a fogyasztóival (B2C), hanem az üzletfeleivel tart fenn. Az adott vállalatok elsősorban arra törekszenek, hogy termékeiket ne a fogyasztóknak, hanem a többi cégnek értékesítsék.

B2B üzleti modell képen

 

Ezeket egyfajta támogató vállalkozásoknak is tekinthetjük, mivel olyan szolgáltatásokat kínálnak, amelyekre számos vállalatnak szüksége van a működéshez.

 

Ilyenek például az ipari beszállítók.

 

Az említett üzleti modell a végfelhasználói kereskedelem (B2C) ellentéte, amely közvetlenül egyéni fogyasztók számára értékesít; másfelől a fogyasztó és vállalat közti (C2B) modelltől is eltér, ahol egy végfelhasználó egy adott vállalat számára hoz létre termékeket.

A B2B vállalatok nyersanyagokat, készalkatrészeket és szolgáltatásokat biztosítanak, illetve tanácsadást is nyújtanak a fejlődésre vágyó vállalatok számára.

 

Hol találhatóak meg a B2B vállalatok?

 

Minden iparágban, kezdve a gyártástól, egészen a kiskereskedésig. Ahol üzleti tevékenység folyik, ott B2B beszállítók és tanácsadó cégek is aktívan közreműködnek. Valamennyi B2C cégnek szüksége van bizonyos termékekre és szakmai konzultációkra, ezért az ilyen vállalatok a B2B tevékenységek fenntartásához is hozzájárulnak.  

 

 B2B és B2C üzlet kapcsolata

 

A hagyományos B2B piac egyik lényeges példája az autógyártásban figyelhető meg. Bizonyára mindenki ismer jó néhány nagy márkát, ugyanakkor azt is fontos kiemelni, hogy az autók és a teherautók gyártásához számos vállalat termékeit is felhasználják: a gumiabroncsokat, a tömlőket, az akkumulátorokat és az elektronikai cikkeket, melyek nélkül a végtermék – vagyis a jármű – megfelelő működése elképzelhetetlen lenne.

Ezeket a termékeket a gyártó felvásárolja a beszállítóitól, majd pedig beépíti azokat a végtermékbe. Amikor megvásárolunk egy autót egy vállalattól, valójában olyan alkatrészekhez jutunk hozzá, amiket világszerte akár száz másik vállalkozás hozott létre.

 

A General Electric számtalan fogyasztói cikket állít elő, emellett alkatrészeket is biztosít a vállalkozások számára. A Xerox – amely szintén közismert név – milliárdokat keres azzal, hogy papírral és nyomtatási szolgáltatással látja el a cégeket.  

 

A B2B modell gondos tervezést igényel.

 

Brent Walker, a C2B Solutions alelnöke szerint ez az üzleti modell főként kereskedelmi feladataira és ügyfélkapcsolataira támaszkodik.

 

A marketing magában foglalja a kereskedelmi folyóiratokban megjelenő hirdetéseket, a kereskedelmi konferenciákon és a digitális marketingen való részvételt, valamint a közönség megszólítását célzó hagyományos erőfeszítéseket is.

 

folytatjuk



« Vissza