



























































Milyen tanulságokat vonhatunk le minden idők legnagyobb üzleti bukásaiból? (2. rész)
Ne a riválisainkra figyeljünk, hanem saját üzletünk fejlesztésére, és ne felejtsük el, pontosan mi tett minket sikeressé. (2. rész)
Forrás: businessinsider.com
Ne adjunk lehetőséget a riválisainknak arra, hogy a mi stratégiánkat használják fel.
A Coke minden idők legnagyobb üzleti bukásának bizonyítéka. A Coca-Cola egy kampányt követően bejelentette, hogy megváltoztatta a kóla ízét. Sokan úgy vélték, hogy a vállalat a New Coke elnevezésű italt a Pepsi ellensúlyozására fejlesztette ki. Íz-próbákon keresztül bebizonyosodott, hogy az ügyfeleknek a Pepsi jobban ízlett, mint a Coca-Cola. Az emberek általában az édesebb ízt jobban kedvelik, és a Pepsi volt az édesebb. Ezért a Coca-Cola új receptje alapján elkészült a New Coke. A következő íz-próbák alatt a fogyasztóknak már a New Coke jobban ízlett, mint a Coca-Cola vagy a Pepsi. Viszont sokan észrevették a túl gyors íz-váltást, ami hatalmas felháborodást keltett.
A New Coke hatalmas bukása minden idők egyik legnagyobb üzleti hibájának nevezhető.
A jó vezetők tisztában vannak azzal, hogy ha túl sokáig foglalkoznak a riválisaikkal, akkor elkerülheti a figyelmüket, hogy igazából mi is tette őket sikeressé.
Ne hanyagoljuk el üzletünknek azt az alaptevékenységét, amely már jelentős bevételeket termel számunkra.
A Netscape Communications elsők között hozta létre a legnépszerűbb web-böngészőket. A vállalat folyamatosan előretekintett, és kreatívan, a megszokottól eltérően, újszerűen gondolkodott. Később viszont túl sokat fektetett egy teljesen új programnyelv létrehozásába, és emiatt a böngészőjét is mellőzte. Az alapító Mark Andreesen nem figyelt eléggé a szeme előtt fekvő gyémántbányára, amit később „milliárd dolláros” hibának nevezett.
Jó oka van annak, hogy a különféle üzletek és márkák csak a saját területeiken érik el a legfantasztikusabb sikert. A legnagyobb vezetői hibák abból fakadnak, hogy ezt a tényt hajlamosak elfelejteni.
Mindenekelőtt a saját területedre figyelj
A Caterpillar korábbi pénzügyi vezetője, George Schaefer tudta, hogy a vállalat a gyártás terén világelső. Az üzleti alaptevékenységnek köszönhetően rengeteg logisztikai tapasztalatot is szereztek; ebből a szakmai ismeretből táplálkozva a vállalat rendkívül jelentős mértékű, „mellékes” haszonra tett szert.
- Az elsődlegesen fejlesztendő terület saját alaptevékenységünk.
- Gondoljuk át, hogy szükséges-e eltávolodni az alaptevékenységtől.
- Mielőtt a megszokottól eltérően kezdünk el gondolkodni, várjunk egy kicsit, hogy meggyőződhessünk arról, érdemes-e így tennünk.
- A legjobb tulajdonságainkat és képességeinket fokozzuk egészen a maximumig.
Ha hihetetlenül jók vagyunk rossz dolgokban, semmire sem fogunk jutni.
A Pets.com vállalkozás látványos marketingkampányt bonyolított le egy bámulatosan népszerűvé vált kabalafigurával. A reklámnak köszönhetően meglehetősen nagy figyelmet kapott, csak éppen kereslet nem volt a termékére.
Ugyanis az emberek a kisállat-felszereléseket és eledelt főként az élelmiszerüzletekben, vagy a kisállat-kereskedésekben szerzik be.
A hatékonyság, a költségcsökkentés és az árverseny önmagukban nem célok.
Ne kizárólag a hatékonyságra koncentráljunk
Tony Hsieh hatékonyabbá kívánta tenni a Zappos online áruházat, olyan módon, hogy egy logisztikai cégen keresztül külső erőforrásokat vett igénybe. Kiderült, hogy ez nem volt a legjobb megoldás, ezért Hsieh nagyon gyorsan visszaállította az eredeti állapotokat, és erről azonnal tájékoztatta ügyfeleit is. Habár jó néhány üzletet elszalasztott, és kevésbé volt hatékony, viszont az ügyfeleit képes volt megtartani.
- Győződjünk meg arról, hogy a megfelelő dolgot tesszük-e, mielőtt megpróbálnánk megfelelően végezni a dolgokat.
- A hatékonyságot a kereslet és az értékek határozzák meg, nem pedig a termékek.
- A megfelelő kérdéseket tegyük fel a megfelelő embereknek (tehát az ügyfeleinknek), és összpontosítsunk ezekre.
folytatjuk
« Vissza