Bejelentkezés

Meglepő hírek a gazdaság és az iskolakezdés időpontjának kapcsolatáról I.

Valószínűleg sokan elcsodálkoznak, ha megtudják, milyen jelentékeny gazdasági előnyökre tehetnénk szert, ha az iskolakezdés kora reggeli időpontja valamivel későbbre tolódna.

Forrás: www.economist.com 

 

 

 

 

A RAND Corporation and RAND Europe nevű szervezet tanulmánya szerint ha a tanítás 8:30-kor kezdődne, az USA és Európa gazdaságában több, mint 83 milliárd dolláros profittal lehetne számolni, pusztán egyetlen évtized leforgása alatt.

Igen, jól olvasta!

És ez évente átlagosan 9.3 milliárd dollár hasznot termelne.

 

A családok számára rendkívül megerőltető a reggeli felkelés, valamint az elindulás az iskolába – nemcsak a gyerekeknek, de a szüleiknek is.

 

 Középiskolás diák reggel fáradtan nyomja le az ébresztőórát

 

 

A kora reggelek a kamaszok szervezetében lezajló biológiai változások következtében elviselhetetlennek tűnnek, ugyanis a tizenévesek alvási-ébredési ciklusai a nap folyamán későbbre tolódnak. Következésképpen maga a biológia tartja ébren a gyerekeket éjszakánként, az ébredést viszont lelassítja. A tinédzserek sokáig fent szeretnek maradni esténként, így reggelente nehezebben kelnek fel.

 

Az iskolakezdés nem igazodik a gyerekek biológiai órájához, ami nem pusztán a nehézkes reggeli ébredések előidézője. A kevesebb alvás gyengébb iskolai teljesítménnyel, különféle emocionális és viselkedésbeli problémákkal, illetve egészségügyi és biztonsági kockázatokkal is együtt jár.

Ma már számos tudományos bizonyíték létezik a kialvatlanságot kísérő egészségügyi, biztonsági és teljesítménybeli gondokra.

 

 

A későbbi iskolakezdés pozitív közgazdaságtana

 

 

A RAND kutatói több államot magában foglaló elemzéseket végeztek arról, milyen gazdasági hatása lehetne a 8:30-as iskolakezdésnek.

 

Az utóbbi években az érdeklődés középpontjába került a tanítás későbbi időpontra való áttolódásának lehetősége.

De ez esetben vajon miért nem gondolkodik el a legtöbb állam, közösség és iskola a tanítás későbbi kezdésének lehetőségéről?

 

Az egyik ok: a költségek. Ha a tanítás később kezdődik, magasabb költségekkel kell számolni, beleértve:

 

  • Az órarendváltozásokat
  • Az iskolán kívüli tevékenységek késő délutánra és estére történő átszervezését
  • Az iskolán kívüli terek megvilágítását a különféle gyakorlatok és játékok esetén.

 

Érthető, hogy az önkormányzatoknak, az iskolarendszereknek és a közösségeknek tekintetbe kell venniük a megváltozott oktatási időpontokkal együtt járó többletkiadásokat.

  

Azonban egy nemrégiben elvégzett kutatás azt is bebizonyította, hogyan idézhetne elő a későbbi órakezdés pozitív gazdasági eredményeket, amelyek hamar túlszárnyalhatnák a váltással együtt járó költségeket.

 

 

Miből származnak ezek a nyereségek?

  

Több fiatal végezne a középiskolákban és egyetemeken, akik jobb állásokat szereznének maguknak:

 

Egy tanulmány igazolta, hogy egyetlen plusz órányi alvás után 13 %-al több diák végzi el a középiskolát,  illetve 9%-al több egyetemista vesz részt az órákon.  

Minél képzettebbek a fiatalok, annál nagyobb lehetőségük nyílik arra, hogy megfelelőbb állásokhoz jussanak, melynek következtében jelentékenyebben járulhatnak hozzá a gazdasághoz.

 

 

A tizenévesek körében csökkenne az autóbalesetek száma:

 

Az USA-ban például a halálos autóbalesetek hozzávetőlegesen 20 %-ának az elsődleges oka a kialvatlanság és a kimerültség. A tizenévesek esetében a halálesetek egyharmadát az autóbalesetek indokolják. Ezeknek a tragikus veszteségeknek ahatásait a későbbiekben a munkaerőpiacon is érzékelhetjük, méghozzá a gazdaság mérhető, negatív hatásain keresztül.

 

Ezekkel az adatokkal az elemzők kizárólag a rossz iskolai teljesítményre és az járműbalesetek halálozási arányaira összpontosították a figyelmüket.

Egyéb tényezőket nem vettek figyelembe, így például a mentális betegségek kialakulásának lehetőségét, vagyis a depressziót, illetve az olyan fizikai egészségügyi problémákat, mint az elhízást és a későbbiek folyamán kialakuló szívbetegségeket.

 

A kialvatlanság ilyen jellegű gondokat is előidézhet a kamaszoknál, ami jelentékeny költségeket generál a gazdaságban – olyan költségeket, amelyeket erőteljesen csökkenteni lehetne, ha a tanítás reggelente egy kicsit később kezdődne.

 

 

folytatjuk

 



« Vissza