Bejelentkezés

Kihalóban lévő és virágzó életpályák: A holnap állásai (1. rész)

A technológiai, gazdasági és társadalmi változások következtében kihalóban lévő életpályák.

Forrás: cnn.com

 

 

 

 

Kihalóban lévő állások

A felmérések szerint a telemarketing kihalóban lévő életpálya, ami rossz hír egyes call center állásokat betöltő munkavállalóknak

 

 

Környezetünk rendkívül gyorsan változik. Az eurózónával kapcsolatban felmerülő komoly aggodalmak miatt különösen nehézzé vált a munkaerő-piaci tevékenységek megtervezése, átgondolása és elképzelése.

 

Azonban a foglalkoztatási minták változásait nem annyira a gazdaság periodikus helyzetei, mint a hosszabb távú trendek uralják. A munkaerőpiac természetes fejlődésének megértéséhez – vagyis a kihalóban lévő, és ezzel ellentétben, a természetes kiválasztódás útján virágzó és növekvő iparágak és pozíciók értelmezéséhez –  a különféle állások jelenlegi képét a leginkább befolyásoló makro-trendek összefüggésében kell megfigyelni.

 

A technológiai, gazdasági, társadalmi és üzleti világ változásainak köszönhetően mindig is léteztek virágzó és fejlődő, valamint kihalóban lévő és fokozatosan eltűnő életpályák.  

 

Kihalóban lévő pozíciók és állások:

 

A postaszolgálat alkalmazottai (beleértve a szortírozókat és levélcsoportosítókat, az irodai alkalmazottakat, és a különféle postázási munkafeladatokat végző munkavállalókat is)

 

Az iparág nagyon nehéz időszakkal néz szembe, hiszen az e-mail alkalmazás terjedésével a postai ügyfeleknek és az üzlet piaci részesedésének a nagy része mára elveszett. A telefonon keresztül lebonyolított kommunikáció és a számítási felhő (egy kialakulóban lévő informatikai ellátási modell) alkalmazása szintén hozzájárul ehhez a tendenciához,  bár a hanyatlás fő oka abban rejlik, hogy a postai szortírozás hamarosan az embereket helyettesítő robotok révén automatizálttá válik.

Az Accenture tanácsadó cég beszámolója szerint 2008 és 2009 között a Poste Italiane a postai termékek mennyisége terén 9.9%-os visszaesést tapasztalt a növekvő postai digitalizáció eredményeképpen. A mennyiségi csökkenés egyértelműen megnehezítette az üzlet nyereséges folytatását, ami a jövőben egyre bonyolultabb lesz.

 

Hivatali és adminisztrációs munkavállalói pozíciók (különösen az adatbevitellel foglalkozó irodai dolgozók esetén)

 

A technológiai forradalom továbbra is alapvető módosításokat hajt végre az irodai és adminisztrációs piacon. Habár az iparágat a recesszió is súlyosan érintette, ennek ellenére a termelékenységet ösztönző és a működési hatékonyságot fokozó technológiai fejlődésnek köszönhetően valójában már évek óta hanyatlik.

A szövegszerkesztés, a hangposta és az internet megkönnyíti a szakemberek számára, hogy a hivatali munkát is saját maguk végezzék el. A költségcsökkentéseket szem előtt tartó vállalatoknál a titkárnők és az aktákkal foglalkozó hivatali dolgozók iránti kereslet egyre jobban csökken.

2020-ra a szövegszerkesztéssel és a gépírással foglalkozó titkárok és titkárnők jelentős része elvesztheti az állását mind Európában, mind pedig az Egyesült Államokban.

Az Európai Szakképzés-fejlesztési Központ becslése értelmében is esni fog a hivatali dolgozók iránti kereslet, ami 2020-ra Európa-szerte átlagosan egymillió állást érint majd.

 

Gyártási és összeszerelési munkák

 

Számos fejlett gazdaságban az egyszerű képzést és csupán középiskolai végzettséget igénylő gyártási és összeszerelési munkavégzés már a múlté.

A becslések szerint 2020 előtt az Egyesült Királyságban 400,000 fizikai álláshely fog megszűnni. Így ezeknek a tevékenységeknek az együttes foglalkoztatási részesedése 18%-ról 16%-ra csökken. Az iparnak nincs szüksége azokra a technológiai kezelésre szakosodott emberekre, akik jelenleg az automatizált folyamatokkal foglalkoznak.

Ennek következtében a magas képzettséget igénylő állások száma – ideértve a menedzsereket, szakértőket és a szakmai munkatársakat is -  a tervek szerint 2020-ra lényegesen emelkedni fog.

 

„Telemarketing” és házalás

 

Az ilyen jellegű értékesítési formák többé már nem hatékonyak, ezeket jelenleg az internet és a televíziós hirdetések helyettesítik.

Az előrejelzések szerint 2018-ra Európában és az Egyesült Államokban a házalással járó értékesítés és a „telemarketinges” állások aránya 15%-ról 11%-ra fog visszaesni.

 



« Vissza