Bejelentkezés

Hidrogénmeghajtású autók

A hidrogén a jövő üzemanyaga? Az akkumulátorral működtetett autók, és a hidrogén üzemanyagcella kutatás kérdései.

Forrás: economist.com

 

 

Hidrogénmeghajtású autó képe

 

Sokak szerint ez a jövő üzemanyaga.

 

Az elmúlt évek során úgy tűnt, hogy az üzemanyag-cellákkal kapcsolatos kérdések, és az egyéb ígéretes hidrogén-technológiák előtt még hosszú út áll ahhoz, hogy tudományos projektként lehessen kezelni azokat.  

 

Több társulás létrejötte is arra utal, hogy a vállalatok a lehető legmegvalósíthatóbb és legegyszerűbb lehetőségeket keresik. Az autógyártók egyre jobban aggódnak amiatt, hogy az akkumulátorokkal működtetett autók nem fognak megfelelni a szigorú gázkibocsátási és gazdaságos tüzelőanyag-használattal kapcsolatos előírásoknak.

 

Így a hidrogén ismét hitelességet nyerhet.

 

Nemrégiben a Toyota és a BMW kijelentette, hogy hidrogén üzemanyagcella kutatásban kívánnak együttműködni. Pár nappal azt megelőzően a Ford, a Daimler és a Nissan  bejelentette,  hogy egy csapatban fognak dolgozni annak érdekében, hogy 2017-ben saját üzemanyagcella technológiájukat vezethessék be a piacon. A Daimler vezető technikusa, Thomas Weber állítása szerint a technológia a kipufogógázkibocsátás-mentes járművezetés szempontjából óriási lehetőségeket rejt magában.

Az autógyártó vállalat már évek óta foglalkozik a technológiával. Az 1990-es évek közepén a gyártás területén forradalmi lehetőségként tekintettek a hidrogénnel történő működtetésre. Fontosságát az a tény adta, hogy a gáz egy belsőégésű motorban lenne elégethető  - csak úgy, mint a benzin -, vagy pedig üzemanyagcella-kötegben lenne felhasználható. Ily módon az egyetlen, ami a kipufogócsőből távozna, az a vízgőz.

A legtöbb vállalat a figyelmét elsősorban az üzemanyagcella rendszerekre összpontosította. A kifejlesztett membrán elektróda készülék az oxigén és hidrogén reakciójából származó kémiai energiát közvetlenül elektromossággá és hővé alakítja.

 

Viszont mindez több fontos és elgondolkodtató kérdést is felvet.

 

Egy üzemanyagcella segítségével leküzdhetőek az akkumulátorral működtetett autók esetén tapasztalható problémák, úgy, mint a korlátozott kapacitás és a hosszú töltési időtartam.

Bár a hidrogén az univerzum leggyakrabban előforduló alkotóeleme, önmagában nem létezik. Egyéb vegyületekből lehet kinyerni, mint például vízből, vagy szénhidrogén molekulából. Ez természetesen igen sok energiát igényel.

 

További nehézségeket jelent a szállítás és a raktározás is.

 

Habár az autógyártók jelentős előrelépésről számoltak be a hidrogénköteg költségek csökkenése terén, az iparág főként az akkumulátorokra összpontosított, főleg miután Amerika kormánya a kutatásra fordított dollárokat ide csoportosította. Viszont mivel az akkumulátorok fejlődése a vártnál sokkal lassabbnak bizonyult, ezért a hidrogén ismét a figyelem középpontjába került.

 

A német kormány országszerte finanszírozza az alternatív erőművek hálózatát, amely akkumulátorok feltöltését, valamint hidrogénszivattyúkat is magában foglal.

Jelenleg a hidrogén csak néhány helyen áll rendelkezésre. Például Dél-Kaliforniában a Honda bérbe adta FCX hidrogén üzemanyagcella járműflottáját a fogyasztók egy adott csoportjának. A Hawaii-szigeteken a General Motors hidrogénműködtetésű Chevrolet Equinox járműflottát tesztel.

 

A Ford, Daimler és a Nissan is úgy véli, hogy az ágazat gyors növekedésnek indulhat a szövetségüknek, valamint a BMW és a Toyota közötti megállapodásnak köszönhetően.

Az általuk remélt együttműködés nyilvánvaló felhívást jelent a beszállítóknak, a politikusoknak és az iparágnak, hogy ösztönözzék a hidrogén üzemanyag-állomások és az egyéb szükséges infrastruktúra további fejlesztését, annak érdekében, hogy lehetővé váljon a járművek tömegtermelése is.

 

Így a hidrogént valóban a jövő üzemanyagának tekinthetjük.




« Vissza