Bejelentkezés

Hazugságok szövevénye II. rész

Forrás: www.economist.com 

 

 

 

Mr. Ariely megfigyelte, hogy az értékesítési szakemberek tökéletesen tisztában vannak ezekkel a tényekkel. Az ügyfelek ugyanis tisztességesnek szeretnének tűnni mások szemében, de időnként még a megvesztegetés legkisebb formájának sem képesek ellenállni.

 

 

Két üzletemben kezet fog, míg az egyik üzletember a másik kezét a háta mögé rejtve két ujját összecsippentve örül az átverésnek

 

Az értékesítők pedig meggyőzik őket arról, hogy az aprócska indítékok nem számítanak megvesztegetésnek.

 

Az orvos-látogatók így érik el, hogy az orvosok a lekötelezettjeiknek érezzék magukat, ha egy golfklubba vagy egy üdülőbe kapnak meghívást, ahol előadást tarthatnak - vagy pedig támogatást ajánlanak fel nekik valamelyik fontos kutatásukhoz. Az orvosok természetesen azt hiszik, hogy döntéseikkel teljes mértékben betegeik érdekeit képviselik, holott csak áltatják magukat – a pácienseiket pedig becsapják.

 

Az értékesítési szakértők különleges vacsorákra hívják meg a recepciósokat, hiszen mindig ezek az alkalmazottak döntik el, melyik hívást kapcsolják közvetlenül az igazgatóhoz, és melyiket nem.

 

Mit tehetünk a tisztességtelenség ellen?

 

A szigorú büntetések nem mindig hatékonyak, és a csalókat is nehéz leleplezni.  Az egyetlen megoldás, ha az emberek számára megnehezítjük a fejükben megfogalmazódó bűnök megvalósítását. Mr. Ariely szerint kevesebben hajlamosak a csalásra, ha egy teszt kitöltése előtt elolvassák a Tízparancsolatot, vagy az adóbevallásuk benyújtása előtt aláírnak egy őszinteségi nyilatkozatot.

 

Az eBay online piac is hatásos technikát vezetett be, melynek segítségével nagymértékben lecsökkentette a csalásokat: az eladók és az értékesítők rangsorolására kérte fel az ügyfeleit.

 

Remélhetőleg működőképesek az ilyen próbálkozások.

 

Azonban az emberiség mégis minden eszközt megragad arra, hogy megszegje az előírásokat, sőt, még a saját maguk előtt felállított szabályokat is! Az új technológiák újabb és újabb lehetőségeket teremtenek a csalásokra: gondoljunk csak azokra az e-mailekre, amik gond nélkül átcsusszannak a spamszűrőn.

Sajnos nem lehet mindig egyértelműen elhatárolni az átverésen, illetve az ügyfelek lelkiismeretes kiszolgálásán keresztül elért sikereket: a 19. század iparbáróit sem véletlenül nevezték „rablóbáróknak”.

 

A vállalkozók kiváló eredményeinek titka sokszor csupán abban rejlik, hogy nem tartják be a szabályokat és abnormális illúziókat hajszolnak. A kifejezetten sikeres kereskedők pedig a legtöbb esetben elferdítik az igazságot.

 



« Vissza