Bejelentkezés

Európában a vállalatok takarékoskodni kezdtek

A vállalatok a drága prémiumtermékek  kinálata helyett inkább az alacsony költségvetésű marketing stratégiákra összpontosítják figyelmüket

Forrás: cfo-insight

 

Európában a fogyasztási cikkeket gyártó cégek évekig a termékeik minőségének feljavítására törekedtek.

Azonban jelenleg az euróválság elhúzódása következtében a Dél-Európai államokban a figyelem a drága prémium termékek helyett főként az alacsony költségvetésű marketing stratégiákra összpontosul.

 

Dacia Duster

A Dacia Duster az ír ügyfeleket az árcímkékkel próbálja elcsábítani

 

A fogyasztási árucikkek gyártói elég sokáig úgy gondolták, hogy a telített európai piacokon történő fejlődés és növekedés egyetlen módja, ha minél drágább prémium termékeket értékesítenek. Mivel az euróválság eredményeképpen a Dél-Európai országok satuszorítóban érzik magukat, a cégek már egyéb lehetőségekre próbálnak összpontosítani.

Amiről korábban úgy vélték, hogy kizárólag a fejlődő piacok esetén - pl. Ázsia és Afrika - alkalmazható értékesítési stratégia, az ma már az európai fogyasztóknál is érvényesíthető, ami nem más, mint az  alacsony költségvetésű termékek kínálata. 


Az Unilever vállalat a stratégiaváltás kiváló példája. A jövőbeli fejlődése fenntartása érdekében a fogyasztási árucikkekre szakosodott brit és holland központú multinacionális óriásvállalat az ázsiai üzletei alapján megszerzett ismereteit használja fel. Jan Zijderveld - az Unilever Európai üzlet vezetője – állítja, hogy tisztán látja az Európába visszatérő szegénységet.

Ezért az olyan híres márkanevek mögött álló vállalat, mint a Hellmann’s, Lipton és a Persil, belekezdett a termékek eladási formájának módosításába. Így például Spanyolországban az Unilever óriáscég öt mosásra elegendő Surfin mosóporcsomagokat árusít. Görögországban kis csomagokban megvásárolható krumplipürét és majonézt értékesít, ezenkívül egy alacsony költségvetésű márkát is létrehozott az  olyan alapvető élelmiszertermékek esetén, mint a tea és az olívaolaj. Indonéziában a cég egyedi csomagolású samponokat árusít 2 -  3 centért, de állításuk szerint még így is tisztességes bevételekhez jutnak.  Zijderveld kijelentette, hogy tisztában vannak azzal, hogyan kell az ilyen stratégiát megvalósítani, csupán a válság előtti Európában erről már megfeledkeztek.

 

Az Unilever nem az egyetlen olyan vállalat, amely fenyegetettségben érzi magát, ha a fogyasztók  kénytelenek csökkenteni kiadásaikat.

 

Augusztusban még a McDonald’s is úgy nyilatkozott, hogy a már legalább 13 hónapja működő éttermeinek forgalma júliusban egyáltalán nem emelkedett az elmúlt év eredményeihez képest. A vállalat véleménye szerint ennek oka a meggyengült fogyasztói bizalom.

A küszködő gazdaság nyomására a vállalatlánc igyekszik úgymond „felkurblizni” marketingjét, és értékeket próbál reklámozni. A fogyasztókat „extra értékű menüvel” csábítják, mely az 1-2 dollár értékű, olcsó termékeket takarja.

Ez lényegében ugyanolyan stratégia, mint amit az Unilever gyakorol: csökkentik a csomagok méretét, és alacsony költségvetésű termékeket kínálnak.

 

A Dacia Renault autógyártó cég szintén ezt az áramlatot kívánja meglovagolni. Az új Dacia Duster írországi bevezetésére irányuló reklámok szerint a termék csak 14,990 Euróba kerül. A bevezető ajánlat azt is lehetővé teszi a fogyasztóknak, hogy havi 149 euróért finanszírozzanak meg egy autót.

 

Ez kiváló taktikát jelenthetne a Renault Ireland esetén is, amennyiben minél több olyan ügyfelet szeretnének találni, akiknek a vásárlóereje a recesszió és fizetéscsökkentések miatt jelentősen meggyengült.

Az autóban ugyanis nincsenek elektromos visszapillantó tükrök, alumínium-ötvözetű kerekek, légkondicionáló, illetve fedélzeti számítógép, viszont McDonald’s által értékesített menühöz hasonlóan ez a termék is bármikor feljavítható.

 

Ha az euróválság továbbra is megoldatlan marad, valószínűleg a felvázolt stratégia egyre nagyobb népszerűségnek fog örvendeni.
Ez esetben a gazdasági szakembereknek ismét át kell gondolniuk  termékeik árát és marketing stratégiájukat is.

 



« Vissza