Egy felmérés szerint Magyarország Közép-és Kelet Európa kerékpáros birodalma

Kerékpáros "birodalmak" Európában. Hollandia és Dánia után Magyarország áll a harmadik helyen a kerékpáros közlekedés terén. 

Forrás: www.ecf.com

 

 

 

 

Földünkön nagyszerű kerékpáros „birodalmak” léteznek. Európában a legfontosabb ilyen országok – melyek eszünkbe jutnak -, kétségkívül Hollandia és Dánia.

 

Viszont sokaknak meglepően hangozhat, hogy Európában a harmadik helyet Magyarország foglalja el. Ráadásul a ’Nemzeti Kerékpáros Koncepció 2014-2020’ intézkedésein keresztül az ország tovább erősítheti jelenlegi helyzetét.

 

Lássunk akkor néhány számadatot a kerékpárok használatára vonatkozóan, 2014-től. Abban az évben mind a huszonnyolc Tagállamot bevonták egy felmérésbe, melynek során valamennyi résztvevőnek feltették ugyanazt a kérdést:

 

Milyen közlekedési eszközt vesz Ön igénybe leggyakrabban, egy átlagos napon?

 

 

Magyarországon a megkérdezettek 22%-a válaszolta, hogy kerékpárt; így épphogy egy hajszálnyival maradtak le Dániától (23%), illetve a ranglista élén szereplő Hollandiától (36%). Ha számításba vesszük, hány magyar jár biciklivel, érdemes ezt az arányt összehasonlítani a szomszédos országokéval: Ausztria és Horvátország egyaránt 6%-ot, Románia és Szlovákia 7%-ot, valamint Szlovénia 9%-ot ért el.

 

 

Mi lehet az oka annak, hogy Magyarország majdnem háromszorosan felülmúlja a régió összes többi országát?

 

 

A kérdés megválaszolásában nagy segítséget nyújt az országok topográfiája; ahogy Hollandiában és Dániában is.

A térképen a pirossal jelölt helyeken a kerékpározást választják fő közlekedési módként. Azok a részek Magyarország sík területei és alföldi régiói. 

 

Magyarország topográfiai térképe, biciklihasználók eloszlása: főként a sík és alföldi területeken közlekednek biciklivel a magyarok

 

 

Azonban a kedvező topográfia még mindig nem elegendő indok. Ami az EU-s Tagállamok közt egyedülállóvá teszi Magyarországot, az nem más, mint a kerékpárral közlekedők kiválóan szervezett képviselete. Míg a többi országban a biciklisek nagyrészt önkéntesek segítségére támaszkodhatnak, a Magyar Kerékpárosklub fizetett személyzettel és irodával is rendelkezik. Elsődleges célkitűzésükként megpróbálják a magyar kormányt bevonni a kerékpározást öszöntző befektetések támogatásába. Ezt két országos kerékpáros program is tanúsítja (az első: 2007 – 2013; a második: 2014 – 2020).

 

A jelenlegi Nemzeti Kerékpáros Koncepció a következő hat működési területre összpontosítja figyelmét:

 

  1. Infrastrukturális fejlesztés és fenntartás
  2. Szolgáltatások fejlesztése és működése
  3. Oktatás és reklámozás
  4. Megfigyelés és értékelés
  5. Intézményi fejlesztés
  6. Szabályozás

 

Ezek a működési területek további, 24 speciális területre oszthatók, melyek mindegyike meghatározott céllal rendelkezik.

Például az 1-es terület nyolcmillió eurót kíván befektetni huszonegy kerékpár-barát település, vagy körzet létrehozásába.

A 2. terület az új, összesen 500 km hosszúságú regionális kerékpárutak megépítésére és karbantartására fókuszál, amely egy további 48 millió eurós költséget jelent.

Egy további 121 millió euró a 700 km-es EuroVelo és kerékpáros útvonalak (3-as terület) kiépítésére és karbantartására fordítható. Ellentétben a 2007-2013-as időszakkal – amikor a hangsúlyt kizárólag új infrastruktúra kiépítésére helyezték -, a már meglévő útvonalak fenntartása is kulcsfontosságú marad.

 



« Vissza