Bejelentkezés
Minőségi nyelvoktatás cégeknek, magánszemélyeknek Brainturbo módszerrel Statikai tervezés, energetikai tanúsítás Weboldal, nyomdai előkészítés, email-marketing, szoftverfejlesztés Német KKV Amerikai cég gesztenyemasszát venne Gyöngy-Fog Fogászati és Fogtechnikai Kft. Small Tax Könyvelőiroda Használt műanyagipari gépek felvásárlása, felújítása, értékesítése Számítástechnikai céget keresünk Ipari mérlegek és mérőrendszerek Lengyel cég fénymásolópapír-gyártókat keres Vagyonvédelem HR üzleti partner szolgáltatások, stresszkezelés Hotel Caramell szállás és rendezvény szolgáltatása Vízlágyítás, vízkezelés Lengyel cég gyermekruházati termékekre kereskedelmi partnert keres Harisnya gyártással foglalkozó lengyel cég partnert keres Angol nyelvoktatás, szakfordítás, tolmácsolás Horvát borászat akácfa oszlopok gyártóit keresi Tűz- és munkavédelmi szolgáltatás vállalkozásoknak Graf-Plast cég, Ukrajna Microsoft rendszergazda Beton, Polimerbeton, Műmárvány termékek Tiszaföldvári COOP Zrt. Papírfeldolgozó Üzeme - Papírdoboz gyártás Görög cég optikai üveglencse rendszeres beszerzéséhez gyártót keres Komplex környezetvédelmi tanácsadás és ügyintézési szolgáltatások vállalkozások részére Saját fejlesztésű egyedi és sorozattermékek gyártása, tömör borovi illetve lucfenyőből készült bútoripari termékek előállítása Strickhandschuhe-Herstellung Személyi bankári szolgáltatás Munkaügyi tanácsadás, képzés, munkavédelem
Minőségi nyelvoktatás cégeknek, magánszemélyeknek Brainturbo módszerrel Statikai tervezés, energetikai tanúsítás Weboldal, nyomdai előkészítés, email-marketing, szoftverfejlesztés Német KKV Amerikai cég gesztenyemasszát venne Gyöngy-Fog Fogászati és Fogtechnikai Kft. Small Tax Könyvelőiroda Használt műanyagipari gépek felvásárlása, felújítása, értékesítése Számítástechnikai céget keresünk Ipari mérlegek és mérőrendszerek Lengyel cég fénymásolópapír-gyártókat keres Vagyonvédelem HR üzleti partner szolgáltatások, stresszkezelés Hotel Caramell szállás és rendezvény szolgáltatása Vízlágyítás, vízkezelés Lengyel cég gyermekruházati termékekre kereskedelmi partnert keres Harisnya gyártással foglalkozó lengyel cég partnert keres Angol nyelvoktatás, szakfordítás, tolmácsolás Horvát borászat akácfa oszlopok gyártóit keresi Tűz- és munkavédelmi szolgáltatás vállalkozásoknak Graf-Plast cég, Ukrajna Microsoft rendszergazda Beton, Polimerbeton, Műmárvány termékek Tiszaföldvári COOP Zrt. Papírfeldolgozó Üzeme - Papírdoboz gyártás Görög cég optikai üveglencse rendszeres beszerzéséhez gyártót keres Komplex környezetvédelmi tanácsadás és ügyintézési szolgáltatások vállalkozások részére Saját fejlesztésű egyedi és sorozattermékek gyártása, tömör borovi illetve lucfenyőből készült bútoripari termékek előállítása Strickhandschuhe-Herstellung Személyi bankári szolgáltatás Munkaügyi tanácsadás, képzés, munkavédelem

A vezető nélküli autók csökkenthetik a balesetek és forgalmi dugók számát, és forradalmasíthatják a közlekedést

A vezető nélküli autók előnyei.

Forrás: The Economist

 

Önvezető autó

Mindent a szemnek, semmit a kéznek

 

Egy átlagos hónapban világszerte 108,000 ember hal meg közlekedési balesetekben, és ez a halálozási arány egyre jobban növekszik.

 

Az Egészségügyi Világszervezet szerint  - a jelenlegi adatok alapján – ez a számadat 2020-ra eléri a 150,000–et, azzal párhuzamosan, hogy az autóhasználat a fejlődő országokban is mind gyakoribbá válik. A világ útvonalain a járművek száma egymilliárdról 2010-ben kétmilliárdra emelkedett.

 

Egyre több járműbe szerelnek légzsákot, aminek segítségével sokkal több emberéletet lehet megmenteni. A gépkocsi-technológián belül a légzsák - a biztonsági övek bevezetése óta - a legjobb életmentő eszköznek számít.

 

Ugyanakkor az utak biztonságosabbá tétele érdekében már sokkal forradalmibb találmányok is elérhetővé válnak.

Tény, hogy a balesetek kb. 90%-át emberi hiba vagy mulasztás okozza. Ezért olyan járműveket kell létrehozni, melyek képesek saját magukat irányítani és vezetni. Ezáltal a balesetek száma jelentősen csökkenhet.

 

A vezető nélküli autók a biztonság mellett még további előnyökkel is együtt járnak.

 

Képesek az útvonal koordinálására, valamint zárt formációban tudnak haladni, aminek köszönhetően egyrészt az utak kapacitása nagymértékben fokozható, másrészt a forgalmi dugók száma és a benzinfogyasztás mértéke csökken.

Az önműködő autók "ki tudják tenni" az utast az út szélén, ezután továbbhaladnak, és önállóan leparkolnak.

Másrészt kiküszöbölik a vezetéssel járó stresszt, és a kormánykerék mögött ülők is kényelmesen tudnak olvasgatni, az interneten böngészni, vagy szunyókálni.

 

Mindez persze úgy hangzik, mint egy sci-fi, bár a megszokott autók önvezető járművekké történő átalakításhoz szükséges technológia jelentős része már ma is létezik. Majdnem minden autógyártó vállalat olyan szenzorok, irányító rendszerek és egyéb berendezések kifejlesztésén dolgozik, amelyek az autókat önálló robotokká alakítják át.

A prototípusok már az utakon vannak.

 

A Gartner piackutató cég egyik elemzője, Thilo Koslowski szerint az ilyen járművek nyolc éven belül piacra kerülnek.

Bármikor is következzen be mindez, az átmenet fokozatos lesz.

Mielőtt a teljesen önálló járművek is megérkeznek, az emberek a kormánykerék mögött maradnak, és fokozatosan egyre több vezetési feladatot adnak majd át a robotpilótának.

 

Az 1990-es évek vége óta egyre több autó rendelkezik radaralapú adaptív sebességtartó automatika opcióval, amely beállítja a kívánt járműsebességet, önműködően  gyorsít vagy fékez.

A General Motors olyan rendszer kidolgozását tervezi, amely önműködően kormányoz lassú forgalomban, követi a sávjelzéseket és kikerüli a többi járművet. A Ford egy ehhez hasonló, „Traffic Jam Assist” nevű rendszert tervezett, melynek segítségével az autó önállóan szabályozza a sebességét, és szépen visszakormányozza magát a sávba. A BMW egy kompakt elektromos autó bevezetésén dolgozik, amely már jövő évben is képes lesz erre a „trükkre”. Ez a jármű közel 40,000 euróba (50,000 dollár) fog kerülni.

 

Ahogy idővel az adaptív sebességtartó automatika, az önparkolás, és az automata fékrendszer egyre elterjedtebbé válik majd, nem kell túl nagy lépést megtenni a teljesen automatizált vezetés megvalósításához.

A prototípusokat már el is kezdték tesztelni az utakon.

Két évvel ezelőtt az Audi - a Volkswagen Csoport tagja - nagy izgalmat okozott, amikor egy önvezető TTS Coupé haladt végig 156 keskeny kanyaron keresztül, vagyis kb. 20 km távolságú betonozott és földes úton a Colorado Pikes Peak területén, és senki sem ült a kormánynál. Az autó majdnem olyan sebességgel haladt, mintha egy átlagos sofőr vezette volna.

 

Az egy dolog, ha egy autót arra programoznak, hogy nyílt úton haladjon végig anélkül, hogy összeütközzön a többi járművel.

 

Viszont az már sokkal nehezebb feladat, hogy a teljes utat a kereszteződések és a körforgalmak figyelembevételével tegye meg, valamint megfelelően reagáljon a zebránál és kikerülje az utakon felbukkanó akadályokat. Egy autó esetén egy ilyen szerkezet összeállítása kb. 1 millió dollárba kerül.

Ilyen esetben számos olyan extra érzékelő-szerkezet kifejlesztése szükséges, melyek segítségével az autó tudatosabban képes figyelni környezetét. Ugyanis az útjelek és sávjelzések érzékelése, a Kresztáblák és forgalomirányító lámpák leolvasása, valamint a gyalogosok azonosítása különféle kamerák, valamint lézer-és radarelven alapuló műszerek kombinációjával oldható meg.

 

Amikor a szenzorok és aktivátorok már a helyükön vannak, a vezető nélküli autó megépítése lényegében egy szoftver kérdése.

Az önálló vezetői mód bekapcsolásakor a szoftver elfogadható pontossággal képes előre jelezni a felbukkanó veszélyeket és akadályokat. Egy speciális útvonal megtétele során az autó számos adatot összegyűjt. Mivel az autó tetejére szerelt szenzorok minden irányból érzékelik a jeleket, vitathatatlanul nagyobb helyzeti tudatossággal rendelkeznek, mint egy ember.

 

Önvezető autó működése

A motorháztető alatt (hogyan működik az önvezető autó): GPS jelek, lidar, videókamerák, ultraszónikus érzékelők, központi számítógép, radarszenzorok.

 

 

A vezető nélküli autók a várostervezést és városrendezést is befolyásolnák.

 

Önműködő autók és a várostervezés átalakítása

 

Felmerül a kérdés, hogy mivel az önálló járművek felgyorsítják a közlekedést és hatékonyabbá teszik az úthasználatot, miként tudnák a tervezők kihasználni az automatizálás előnyeit.

Egyrészt lehetővé válik a városok méretének növelése, így redukálható az ingázással eltöltött  idő, és az ennek köszönhetően elszenvedett stressz.

A városok sűrűbben lakottakká válhatnak, hiszen kevesebb teret kell felhasználni az utak felépítéséhez. Így számos utat biciklisávvá lehet átalakítani.

 

Ha a vezető nélküli autóhasználat mindennapos lesz, rengeteg problémát könnyen meg lehet oldani.

 

Habár a vezető nélküli autók várhatóan csökkentik majd a balesetek számát és az utakon mérhető elhalálozási arányokat, mégsem fogják teljesen megszüntetni azokat.

 

Csak idő kérdése, hogy egy önállóan működő jármű gyártóját azért citálják bíróság elé, mert az utakra engedett egy gyilkos robotot.

 

Persze az önvezető autók valóban biztonságosabbak, mint az emberek által vezetett járművek, ezért fontos lenne, hogy a jogrendszer is ezeket támogassa. Néhány város esetleg be is tilthatná a manuális vezetést, hogy ezáltal életeket mentsen, és csökkentse a forgalmi dugókat.

 

Nem kétséges, hogy az önvezető autók ideje hamarosan elérkezik. Az viszont kevésbé világos még, hogy hová fognak szállítani bennünket…

 

 



« Vissza