Bejelentkezés

A számok játéka: hogyan alkudhatunk ki egy magasabb fizetést?

Az állásinterjú során megfelelőbb, ha kevésbé kerek összeget vetünk fel fizetési elvárásként a lehetséges munkaadónak, hiszen ezáltal tájékozottságunkat bizonyítjuk és a pozíció alapos ismeretének tényét igazoljuk.

Forrás: cnn news

 

 

 

 

 

 

 

Rajzolt dollár jel

 

 

Amikor egy állásinterjú során a fizetés meghatározására kerül a sor, a munkaadó legtöbbször az általunk igényelt pontos összegre kíváncsi.

 

A legújabb felmérések szerint egy kevésbé „kerek” összeg említése - mint például a 100,000 dollár helyett 105,000 dollár  – azonnal kedvezőbb tárgyalási pozíciót biztosít számunkra.

Az elmélet ugyanis azon alapszik, hogy a pontos számadatok közlése azt a benyomást kelti a munkaadóban, hogy a jelölt már alapos kutatásokat végzett az állásra vonatkozóan.

 

Ez nagyon sokat számít, hiszen a kerek számok sekélyesebb tájékozottságra vallhatnak. Az ilyen számadatokat megemlítő jelöltek esetén felmerül annak a látszata, mintha nem igazán végezték volna el a házi feladatukat, vagy csak egyszerűen nincsenek a megfelelő információk birtokában.

 

A Columbia Business School professzora kijelentette, hogy amennyiben a lehetséges munkaadó arra a következtetésre jut, hogy a szóban forgó pénzösszeg csupán egy légből kapott ötlet eredménye, ez esetben a tárgyalás során "támadóbban" fog fellépni ellenajánlata megtételekor. Ez persze jóval kedvezőtlenebb kimentelt jelent az álláskereső számára, azokhoz az emberekhez képest, akik pontos számokkal példálóznak.

A pontos összegek meghatározásával azt közöljük a tárgyalópartner felé, hogy: „kérem, ne szórakozzon velem”, illetve azt, hogy „abszolút tájékozott vagyok, és nem csak dobálódzok a számokkal”.

 

Az álláskeresőkre nehezedő igazi nyomást az jelenti, hogy be is kell bizonyítaniuk, hogy valóban nem csupán dobálóznak a számokkal. A kért összeg megindokolása sokkal fontosabb, mint a pontos számok közlése. A jelöltek az aktuális díjszabásokat az internet segítségével is kikalkulálhatják, illetve a vállalaton belül is megkérdezhetnek olyasvalakit, aki elég nyitott arra, hogy szóba elegyedjen velük erről a témáról.

 

A megfelelő tárgyalástechnikákról szóló - és valós adatokat számba vevő - képzések is nagy segítséget jelenthetnek számunkra.

 

Amikor egy állásinterjú alkalmával belépünk az irodába, nem kizárólag a pozíció fizetési kategóriáival kell tisztában lennünk, hanem az is nélkülözhetetlen, hogy az adatokat megfelelőn dokumentáljuk, majd pedig nyomtassuk ki; ezáltal álljunk készen arra, hogy a tervet bármikor bemutathassuk.  

A jó tárgyalási alapokkal rendelkező személyek képesek megindokolni, miért érdemlik meg az adott besoroláshoz tartozó legmagasabb fizetést.

Mindez magában foglalja a munkavállaló tapasztalatainak kifejtését és a vállalatban felmerülő kihívások ismeretét. Emellett ismertetnünk kell a munkaadóval, miként tudnánk mi megoldani a vállalata problémáit.

 

Fizetési igényünk alátámasztásához alkalmazhatjuk az úgynevezett „aktatáska technikát” is. Ez azt jelenti, hogy legépelünk és kinyomtatunk egy átfogó tervezetet, amely azt tartalmazza, hogyan tudnánk segíteni a cégnek; majd pedig a tárgyalás során egyszer csak elő is vesszük ezeket a papírokat (lehetőség szerint egy aktatáskából).

Fontos, hogy a tervezet rávilágítson, mit tennénk 30, 60, illetve 90 napon belül. Ha pontosan így cselekszünk, szinte leesik az álla a másik félnek. Amikor pedig ez megtörténik, az általunk javasolt magasabb fizetés már szinte jelentéktelennek tűnhet.

 

Hiszen bebizonyítjuk, milyen magas értéket tudunk hozzáadni a vállalathoz.

 

Az emberek általában nem szeretik, ha azt sugalljuk feléjük, hogy kizárólag a saját akaratunk érvényesülhet. Sőt, ehelyett inkább azt részesítik előnyben, ha az állításainkat megindokoljuk és alátámasztjuk.

 

Egy tárgyalás során meg kell értetnünk a másik féllel, hogy az általunk javasolt összegnek igenis van értelme. Mindez azért alapvető fontosságú, hogy a megbeszélést követően ő is képes legyen saját magának megmagyarázni, miért is van ennek értelme, illetve ki tudja fejteni ugyanezt az álláspontot a vállalat többi résztvevője felé is.

 



« Vissza