Bejelentkezés

A legnagyobb európai cégek fejlesztik működő-tőke gazdálkodásukat

A működő-tőke gazdálkodás kiválóan teljesítő európai cégei egyre jobbak. Mi a működő tőke lényege?

Forrás: cfo-insight

 

A működő-tőke gazdálkodásban jól teljesítő európai cégek mára még jobbakká váltak, viszont a legnagyobb és legjobb cégek valamint a többi vállalat közti különbség egyre nagyobb. A pénzügyi igazgatók a hatékonyan működő tőke segítségével tudják a pénzt mozgásba hozni, amivel a fejlődés még a gazdaságilag sikertelen környezetben is fenntartható.

 

Működő tőke gazdálkodás

 

A működő-tőke gazdálkodást professzionálisan kivitelező európai cégek mára még kiválóbbak, ugyanakkor az ebben rosszul teljesítő vállalatok sokkal rosszabbak lettek.

Egy vizsgálatban részt vevő 4000 európai nagyvállalat felső és alsó kvartilisa* közti különbség átlagosan 317 millió dollárra emelkedett.

 

Felmerül az a kérdés, hogy a kimagasló szinten teljesítő vállalatoknak hogyan sikerült fenntartaniuk a tökéletességet a működő-tőke gazdálkodásban.

 

A működő-tőke gazdálkodással kapcsolatosan elterjedt nézet azon alapszik, hogy agresszív módon kell begyűjteni a kintlévőségeket, halogatni és késleltetni kell a beszállítók kifizetését, valamint csökkenteni kell a készleteket.

Azonban Robert Smid - a PwC vállalat képviseletében - egészen más véleményen van. Szerinte tévesen értelmezik a működő tőke lényegét azok a vállalatok, amelyek a vevőket arra szólítják fel, hogy korábban fizessenek, viszont a beszállítóikat csak jóval később fizetik ki.

 

Az egész arról szól, hogy a vevők ne korábban, hanem időben fizessenek, és így a fizetési feltételeket sem kell megváltoztatni.

 

Tehát azt kell szem előtt tartani, hogy senki ne fizessen későn.

 

A felmérések azt mutatják, hogy a számlák kifizetésének átlagosan 30%-a késedelemmel történik.

Ennek két fő oka van.

Az egyik a kondicionálás, vagy szabályozás, ami azt takarja, hogy a vállalat milyen mértékben tudta elérni a vevőinél, hogy időben fizessenek.

A másik ok a vevői panaszoknak tudható be.

Tehát elmondható, hogy mindezek a tényezők a vállalat irányítása alá tartoznak. Ez alapján magától a vállalattól függ annak biztosítása, hogy a vevő időben fizet-e vagy sem.

 

'Csak egyszer fogyhat el a pénzünk.' - jelentette ki Robert Smid, a  PwC képviseletében.

 

Nem minden esetben szükséges, hogy a vállalatok nagyobb változtatásokat hajtsanak végre a hatékonyabb működő-tőke gazdálkodás érdekében.

 

Amennyiben a pénzügyi igazgatók figyelemmel kísérik a vállalati folyamatok elakadásának folyamatát, akkor elegendő, ha csupán apró gyakorlati módosításokat eszközölnek, melyek javítják a fogyasztókkal és a beszállítókkal való viszonyt.

 

Smid megemlíti egy olyan vállalatnak a példáját, mely a főbb nagyáruházak beszállítójaként működött. A kérdéses vállalat kintlévőségei egyszer csak megrekedtek, mivel a beszállításaik bizonyos százalékára vonatkozóan folyamatos panaszokkal és vitákkal kellett megküzdeniük.

Ezért a vállalat árkedvezményt ajánlott fel a vevőinek arra az esetre, ha elállnak panaszaiktól. Ennek eredményeképpen a vevői kifizetések is jelentősen javultak. Ez esetben egy kis árcsökkentés segített megoldani a vitákat,  anélkül, hogy a cégnek meg kellett volna változtatnia a teljes üzleti folyamatot.

 

Smid szerint azok a vállalatok, amelyek működő tőkéjükkel a gazdasági visszaesés során is  következetesen gazdálkodnak, egyre jobbak lesznek.

Viszont azokat a cégeket, amelyek nem így tesznek, negatívan fogja érinteni a gazdasági hullámvölgy.

 

A részletes, folyamat-szintű fejlesztések végrehajtásának jutalma sokszor nagyon is tekintélyes.

Az eredmények arra utalnak, hogy a kimagaslóan teljesítő vállalatok folyamatosan tudnak pénzt generálni terjeszkedéseik finanszírozásához is.

 

Smid véleménye szerint bár egy vállalat sokszor „termelhet” veszteséget, a pénze csak egyszer fogyhat el.

 

 

*A rendezett mintát négy egyenlő darabszámú részre osztó értékek



« Vissza