A jövőben az utasszállító repülőgépek lineáris villanymotorokkal fognak a levegőbe emelkedni

2050-re valósággá válhat a zseniális ötlet, amely jelentékeny üzemanyag-megtakarítással jár majd együtt.

Forrás: The Economist

 

 

 

 

 

 

A jövő utasszállító repülőgépe

 

 

Egyes olvasók talán még emlékezhetnek a „Fireball XL5” című, gyermekek számára készített televíziós show-műsorra, melyet az említett nevet viselő űrhajóról készítettek. A Fireball XL5 űrhajó ahelyett, hogy egy valóságos űrhajóhoz hasonlóan függőlegesen szállt volna fel rakéta meghajtással, vízszintes gyorsulással érte el kezdeti sebességét.

 

Európa híres Airbus S.A.S repülőgépgyártó vállalatának mérnökei is ezt tervezik az úgynevezett „blue-sky” ötlet* alapján.

 

Mivel a katapultok meghajtását lineáris villanymotorral (speciális villanymotorok, melyeket jelenleg a nagysebességű vonatoknál használnak) tervezik megvalósítani, nagynyomású gőz alkalmazása helyett,  feltételezhető, hogy az elképzelés 2050-re valósággá válik.

 

Ma még rengeteg utas ideges, és sokat aggodalmaskodik a repülőgép-felszállás folyamata miatt. Viszont ebben az új eljárásban a mérnökök úgynevezett „Öko – felszállásról” beszélnek.

 

Ugyanis a repülőgép egy olyan pályatesten megtalálható kiindulópontról indulna, ahol maga a kifutópálya is teljesen más jellegű lenne, mint a jelenlegiek. A repülőgép már a kiindulópontnál felgyorsulna a felszállási sebességre, melynél saját motorjainak meghajtása segítségével fel is emelkedne a levegőbe.

 

Az ilyen módon történő felszállás jelentős mennyiségű üzemanyag megtakarítást jelentene, másrészt azok életét is kellemesebbé tenné, akik a repülőterek közelében élnek.

 

Manapság a repülőgépmotorokat az utazósebességnél optimalizálják vízszintes repülésre a sztratoszférában. Így a földön a repülőgép felgyorsítása rengeteg üzemanyag-pazarlással jár együtt.

 

Ezzel ellentétben egy lineáris villanymotor meghajtású repülőgép esetén teljesen más a helyzet.

 

A repülőgép nagyobb sebességgel indulhatna, és ezáltal gyorsabban tudna felemelkedni. Mindezzel jelentős mennyiségű üzemanyagot lehetne megtakarítani, és a repülőgép olyan pályáról indulna, amely a hagyományos kifutópályáknál egyharmaddal rövidebb távolságú.

 

A pálya közelében pedig sokkal kevesebb ember szenvedne a repülőgép okozta zajártalmak miatt.

 

Az Airbus hozzávetőleges számításai szerint az „Öko-felszállás” egy átlagos kilencszáz km-es repülőúton 3%-al csökkentené az üzemanyag-fogyasztást, még a meglévő repülőgép dizájnok  esetén is.

 

Emellett lehetővé tenné a kisebb motorokkal rendelkező, könnyebb repülőgépek kivitelezését, ami további üzemanyag-fogyasztás, zajártalom és kibocsátások csökkentéséhez is hozzájárulna.

 

Az ötlet nem is számít fantazmagóriának. A General Atomics vállalat már felépített és tesztelt ilyen fajta lináris villanymotor alapú rendszert egy New Jersey-ben található légibázison.

 

A lineáris villanymotor meghajtás számos előnnyel rendelkezik  az olyan gőzmeghajtású katapultokkal szemben, melyeket a jelenlegi repülőgép anyahajókon használnak. Míg a gőzkatapult esetén állandó, változatlan sebességgel kell számolni, a lináris motor sebessége és ereje irányítható és kontrollálható a gördülékeny gyorsulás érdekében.

 

 

Így egyrészt megnövekszik a repülőgép élettartama, hiszen kisebb  mértékű feszültségnek van kitéve, másrészt jóval kényelmesebb a felszállás. Az űrrepülőgép gyors fékezése is hatékonnyá válik.

 

A lineáris villanymotorok landolás esetén is alkalmazhatóak.

 

 

Természetesen az utasszállító gépeknél az utasokat nem szükséges feltétlenül „Top Gun”  szintű gyorsulásoknak kitenni.

 

 

 

 

*blue-sky thinking:

- határtalan gondolkodás és probléma megoldó készség, egyfajta „modern lámpa”, olyasfajta gondolkodás, amely még nem teljesen megalapozott vagy pedig nem áll kapcsolatban a jelen realitásaival.

- nyitott gondolkodásmód (olyan tiszta és határtalan, mint a kék ég)



« Vissza