Bejelentkezés

A gazdaságtörténelemből elsajátítható tizenegy lecke a jövőre, II. rész

A vállalkozások fejlesztése és jövője. Folytatás

Forrás: www.weforum.org

 

 

 

 

6. Először  gondolkozzunk horizontálisan, ezután vertikálisan

 

Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogyha a miénk a Coca-Cola cég, akkor a Pepsivel rivalizálunk. Holott valójában a palackozó gyárakkal és a cukor-gyártókkal kelünk versenyre, mivel ezek jelentik számunkra a költséget. Amikor pedig a fejlesztéseken és a fúziókon keresztül piaci részesedéshez jutunk, már a vertikális integrációnál tartunk.

Más szavakkal: a valós verseny először a horizontális, másodszor pedig a a vertikális integrációról szól.

Mindig ebben a sorrendben.

 

 

7. A hangsúlyt helyezzük a „hosszútávra”

 

Az elmúlt ötven évben a tőkepiacok felemelkedésének tanúi lehettünk. A tőkepiacok a rövidtávúságot erősítik, de az internet még ennél is rövidlátóbbá tett bennünket. De ha megfigyeljük, hogy ki hódította meg az internetet, a helyzet iróniája egyértelművé válik: a legtöbben bizonyára egyetértenek abban, hogy az Amazon az internet nyertese, és ez a vállalat a hosszú távú célokra koncentrál.

Ez is egy kiváló bizonyíték arra, hogy a hosszú-távon gondolkodó vállalatok túlszárnyalják a rövid-távra berendezkedőket.

 

 

8. A vezetés és gazdálkodás egyensúlya

 

A történelem folyamán számos példa akadt arra, hogy azok a cégek kudarcot vallottak, amelyek a vezetésre helyezték a hangsúlyt a gazdálkodással szemben, vagy pedig pont fordítva. Ennek az a tanulsága, hogy meg kell találnunk az egyensúlyt: a vállalatunk felvirágoztatása érdekében, ki kell egyenlítenünk a vezetést és a gazdálkodást.

Vitathatatlan, hogy manapság olyan időket élünk, amikor az emberek előnyben részesítik a vezetést a menedzsmenttel szemben. Ennek az lehet az oka, hogy még mindig túlzott hangsúlyt fektetünk a gazdálkodásra. Ez veszélyes is lehet, hiszen sokan továbbra is azzal küzdenek, hogy az alapvető gazdálkodási gyakorlatokat helyes mederbe tereljék.

Nem kétséges, hogy ezek a gyakorlatok nagy hatást gyakorolnak a teljesítményre.

 

 

9. A vezetők három típusa

 

Történelmileg áttekintve, az üzletvezetők alapvetően a következő három kategóriába sorolhatóak: beszélhetünk vállalkozókról, menedzserekről, illetve vezetőkről.

Noha a vállalkozók új dolgokat hoznak létre, a menedzserek strukturáltságot biztosítanak az új ötletekhez, és ezáltal lehetővé teszik, hogy maradéktalanul kiaknázhatóvá váljanak ezek az elképzelések. Egy vezetőnek pedig az a feladata, hogy átalakítsa az erejét vesztett, és változásokat igénylő céget.

 

Mivel egy üzletvezető csak igen ritka esetben rendelkezik mindhárom képességgel, tisztában kell lennünk azzal, hogy egy vállalat működésének mely fázisában van szükségünk egy adott típusú vezetőre.

 

 

10. A nyertes-nyertes szituáció csupán illúzió

 

Akkor beszélhetünk a klasszikus értelemben vett nyertes-nyertes pozícióról, ha abból mind a vállalatnak, mind pedig a környezetnek haszna származik. Például, amikor a nem használt szállodai törölközőt nem dobják be a többi mosnivaló közé.

Tágabb értelemben véve viszont a nyertes-nyertes fogalom csupán illúzió.

Az esetek túlnyomó többségében a cégeknek túlságosan is sokba kerül környezetük megóvása, ezért – sajnálatos módon – a hagyományos vállalkozások még mindig nem fektetnek hangsúlyt a környezetvédelmi feladatokra.  

Más szavakkal: Mindennek ára van.

Ha valamiről azt hisszük, hogy elérte a nyertes-nyertes állapotot, az csupán azért történhet meg, mert egyelőre még nem jöttünk rá, ki fizeti meg az árát.

 

 

11. Az üzlet nem minden

 

Általános meggyőződésnek számít, hogy társadalmainkban a vállalkozások hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez és az újításokhoz. Ez viszont komolyan megkérdőjelezhető feltételezés. Például, továbbra sem eldöntött, hogy vajon a magánszféra, vagy az állami szektor innovatívabb – ugyanakkor manapság a növekedés jelentős része a nonprofit ágazatokon belül valósul meg.

 

Az a kérdés is heves vita alapját képezheti, mely szerint előnyösebb lenne-e a vállalkozások számára, ha felhagynának nyereségorientált üzleti modelljeikkel (valamint a tőzsdével), és átszerveződnének nonprofit cégekké.

 



« Vissza