Bejelentkezés

A Facebook az általunk meg nem osztott titkainkat is felfedi

A vállalatok a Facebook felhasználók adatai és információi alapján a munkavállalóik rejtett jellemvonásait és tulajdonságait is megtudhatják.

Forrás: cnn news

 

 

 

 

 

 

 

Szemüveg mögött rejtőzködő arc

A kutatók  a Facebook használati szokások alapján számtalan személyes információra is rábukkannak

 

 

Egy akadémiai tanulmány kifejtette, miként lehetséges az egyének személyes adatait, sőt, akár legbensőbb titkait és jellemvonásait is felfedni, olyan számítógépes programok segítségével, amelyek elsősorban az emberek Facebook használati szokásaira összpontosítanak.

 

A Cambridge-i Egyetem akadémikusai által összeállított tanulmány szerint ezek a programok képesek feltérképezni az egyének által eltitkolt személyes jellemzőket is, így például a Facebook felhasználók szexuális beállítottságát, vagy drog-, illetve gyógyszerhasználati szokásait. Emellett egyéb lényeges információkat is kikövetkeztetnek, például, hogy a vizsgált személy szülei még tinédzser korában különváltak-e.

 

Az egyik nagyszabású tanulmány elkészítésekor az egyetem tudósai és egy Microsoft által létesített kutatóközpont munkatársai közösen elemezték 58,000 Facebook felhasználó adatait, annak reményében, hogy meghatározhatják az adott személyek tulajdonságait, és olyan adatokhoz is hozzáférhetnek, amiket nem tüntettek fel a profiljukban.

 

Az algoritmus 88%-os pontossággal működött a férfiak szexuális beállítottságának vizsgálata esetén, 95%-os valószínűséggel állapította meg az emberek faji hovatartozását, valamint 80%-os precizitást igazolt a vallási és politikai meggyőződés elemzésénél. A személyiség-típusokat és az érzelmi stabilitás fokát 62–75 százalékos pontossággal tudták megállapítani.

 

A tanulmány rávilágít a közösségi hálózatokat érintő veszélyekre, hiszen az adatok felhasználásával könnyedén hozzá lehet férni igen kényes információkhoz is, még akkor is, ha az emberek nem óhajtanak személyes dolgokat megosztani magukról. Hiszen például a homoszexuális beállítottságúnak tulajdonított felhasználóknak maximum öt százaléka állt félreérthetetlen kapcsolatban különféle homoszexuális csoportokkal.

 

Az egyik szerző, Michal Kosinksi véleménye szerint az egyetem által alkalmazott módszert a cégek egyszerűen lemásolhatják azon tulajdonságok meghatározására, amiket a dolgozók nem szeretnének megosztani: szexuális beállítottságukat, vagy a politikai nézeteiket.

Kosinksi hozzátette, hogy a vizsgálat során általános eljárásokat alkalmaztak. Mivel a marketingvállalatok és az internetes cégek számtalan forrást használhatnak fel, illetve  sokkal több időt szánhatnak az ilyen jellegű elemzések elvégzésére, sokkal nagyobb pontossággal tudnak dolgozni, mint az egyetemi kutatók.

 

Az Európai Unió beleegyezett az adatbiztonsági szabályozás radikális módosításának mérséklésébe. Ez a lépés igen jól demonstrálja, hogy a kormányok idegenkednek attól, hogy akadályokat gördítsenek olyan internetes vállalkozások elé, amelyek stimulálják a gazdasági növekedést. Másrészt kiválóan tükrözi a technológiai cégek – beleértve a Facebook-ot és a Google-t is – felől érkező komoly nyomást.

 

A személyes adatok ügye mára hatalmas üzletté vált.

 

A Wonga elnevezésű, rövidlejáratú kölcsönökkel dolgozó pénzintézet másodperceken belül végez hitelelbírálást a rendelkezésére álló óriási mennyiségű információ alapján, melynek részét képezi az adott pályázó Facebook-os profilja is.

A Tesco áruházlánc megkezdte a fogyasztók vásárlási szokásainak mindenre kiterjedő vizsgálatát, az online reklámok bővítése és az értékesítés növelése céljából.

 

A szóban forgó tanulmány jó néhány nem várt tényre is rábukkant. Például azok az emberek, akik szeretik a csavart sült krumplit, általában magasabb IQ-val rendelkeznek.

Azok pedig, akik kedvelik a Facebook „Zokniban szeretek csúszkálni a padlón” oldalát, nagy valószínűség szerint nem drogfüggők.

Kosinski kijelentette, hogy a tanulmányt természetesen nem azért készítették, hogy az embereket elriasszák az online megosztásoktól. Nem az a cél, hogy az emberek tartózkodjanak a technológiától, hiszen online már úgyis számtalan információ olvasható mindenkiről.

 

Ehelyett inkább használjuk a magánéletünkre vonatkozó információk védelmében kifejlesztett beállításokat, sőt mi több, gyakoroljunk fogyasztói nyomást, olyan módon, hogy kizárólag azokat a szolgáltatásokat vesszük igénybe, amelyek a lehető legjobban hozzájárulnak személyes adataink biztonságához.



« Vissza