Bejelentkezés

A bankoknak nyitottá kell válniuk a technológia irányában

A pénzügyi válság és a digitalizáció következtében egyre többen vásárolnak különféle szolgáltatásokat és termékeket a nem hagyományos pénzügyi szolgáltatóktól.

Forrás: cfo-insight

 

 

A pénzügyi szolgáltatások hagyományosan mindig is a bankok kezében voltak.

 

Azonban ezt az állapotot két lényeges történés is meg tudja változtatni, melyek lényegében az egész piacot módosíthatják: a pénzügyi válság és a digitalizáció, melyek hozzájárultak a hagyományos pénzügyi szolgáltatók irányában kialakult bizalomvesztéshez.

 

A pénzügyi vezetők jelentős hasznot is húzhatnak ezekből a fejleményekből.

 

 

A bankok kommunikálnak új pénzügyi szolgáltatókkal is

 

A bankok kénytelenek  kommunikálni a piacra újonnan érkező szolgáltatókkal is

 

 

Az érzékelhető gazdasági zűrzavar szétrombolta a piacokat.

 

A kormányok és az állampolgárok is bírálják a hagyományos pénzügyi szolgáltatók  által nyújtott termékeket. Elvárásokat támasztanak az újfajta megközelítések alkalmazásával kapcsolatban.

 

A feltörekvő irányvonalaknak és trendeknek köszönhetően újraformálódik a piac.  Nagymértékben módosult a fogyasztók hozzáállása is, ugyanis ma már egyre többen hajlanak arra, hogy a pénzügyi szolgáltatásokat és termékeket ne a tradicionális pénzügyi szolgáltatóktól vásárolják meg.

 

Sőt mi több, az internetnek és a mobiltechnológiáknak köszönhetően a szemtől szemben lebonyolított elosztással, forgalmazással szemben támasztott igény is hanyatlóban van.

 

A piaci változások az új szolgáltatók számára páratlan és egyedülálló lehetőségeket nyújtanak arra, hogy a banki szolgáltatások területére is belépjenek.

 

Sok új vállalat megpróbálja kiaknázni a technológiában megvalósítható fejlesztéseket, mint pl. a PayPal.com vagy a Facebook.com a (mikro) kifizetéseket, illetve a Wonga.com a kölcsönadásokat illetően.

 

 

 Diagram: termék és piaci vonzás, szemben a piacra nyitás nehézségeivel

Termék/piaci vonzás előnyei, szemben a piacra jutás nehézségeivel

 

 

Jelenleg az európai nagykereskedelmi vállalatok többsége már pénzügyi szolgáltatásokkal is rendelkezik, vagy pedig márkatársulásban működik együtt bankokkal (pl. Mark&Spencer), illetve létrehozták saját bankjukat (pl. Tesco).

 

Számos technológiai kezdeményezés létezik főként Németországban, ahol a márkatársulás is elég gyakori üzleti modellnek számít.

 

A piac ma már nagyon könnyen hozzáférhető és elérhető, a termékek pedig egyszerűek. A fogyasztók a szolgáltatásokat gyakran nem tradicionális pénzügyi szolgáltatóktól vásárolják meg, hiszen a vételi döntéseket egyrészt az ár, másrészt az adott termékmárkára vonatkozó fogyasztói tapasztalatok határozzák meg.

 

 

Az online fejlesztéseknek köszönhető alacsonyabb költségek

 

 

Az újabb és újabb online és mobilfejlesztéseknek köszönhetően csökken a drága infrastruktúra iránti kereslet. A fizikai akadály mérséklése következtében új pénzügyi szolgáltatók jelentek meg a piacon, melyek kihívások elé állítják a már biztos és régi alappal rendelkezőket is. A siker elérése érdekében az új szolgáltatók – különféle működésbeli előnyök kínálatával - azokat a fogyasztókat próbálják meg kiszolgálni, akiket a bankok nem tudnak.

 

A piacra újonnan belépő legsikeresebb pénzügyi szolgáltatók erős márkával rendelkeznek, kihasználják a fogyasztói affinitást, valamint a törzsvásárlói szerződések nyújtotta lehetőségeket (pl. Facebook, Tesco). Ezenkívül,  innovatív kezdeményezéseket dolgoznak ki (PayPal, az interneten keresztül történő P2P kifizetésekkel).

 

A technológiai eredményeket úgy alakítják, hogy ezáltal kiküszöbölhessék a tradicionális pénzügyi szolgáltatók  által játszott közvetítői szerepet.

 


Lényegében olyan termékeket és szolgáltatásokat kell felkínálniuk, amelyek valami újat jelentenek, és egyértelműen eltérőek a piac által pillanatnyilag kínált lehetőségektől. Például a PayPal nagyon sikeresnek bizonyul, hiszen olyan fizetési szolgáltatásokat kínál, melyek az e-kereskedelem terjedését támogatják (pl. eBay).

 



« Vissza